وبلاگ blog" name="description" />, Weblog, Daily, Writing, PersianBlog, persianweblog , Blog , Persian , Iran , Iranian, Farsi, Weblogs, Blogs, وبلاگ, يادداشت روزانه, پرشين بلاگ , وبلاگ فارسی , وبلاگ ایرانی , وب نوشت " name="keywords" /> <-BlogTitle->
 

<-blogTitle->

<-BlogDescription->

<-PostTitle->
ساعت <-PostTime-> روز <-PostDate->  کلمات کلیدی: <-TagName->
<-PostContent->
لینک دائم لینک دائم   لینک دائم نظر شما (<-count->)   لینک دائم نویسنده: <-PostAuthor->  
← صفحه بعد صفحه قبل →
 
<-PageContent->

 
 
 
 
donestani.persianblog.irبه این وبلاگ علمی سر بزنید دریافت کد خداحافظی

انتخاب سوخت مناسب برای موتورهای دیزل :

 کیفیت سوخت نقش مهمی در کارکرد درست ، افزایش طول عمر و کنترل انتشار آلاینده ها در  موتورهای دیزل دارد  . بطورکلی موتورهای دیزلی که مطایق با استاندارد ASTM D975-

 داشته باشند  عملکرد قابل قبولی دارند .

 سوختی که مورد استفاده قرار می گیرد باید تمیز ، پایدار و تصفیه شده باشد و خورندگی نداشته باشد .

میزان گوگرد  موجود در سوخت :

گوگرد موجود در سوخت باید به اندازه ای کم باشد که موجب سایش زود هنگام رینگهای پیستون و جداره سیلندر نشود و حداقل مقدار دی اکسید گوگرد را هم  از طریق اگزوز دفع کند .

میزان کمی گوگرد در سوخت قابل اغماض است ولی باید توجه داشت که همینمقدار هم می تواند باعث خورندگی و صدمه به موتور شود .

هر گاه از سوختی استفاده می کنید که بیشتر از 5/.%  جرمی گوگرد دارد باید دفعات تعویض روغن را زیاد تر کنید

تمامی موتورهای دیزلی که در شاهراههای ایلات متحده حرکت می کنند باید ذرات معلقی که از اگزوز آنها خارج می شود کمتر از 10/. گرم به ازای هر اسب بخار باشد . به منظور بر آورده کردن این شرایط میزان گوگرد موجود در سوخت نباید بیشتر از 05/%  باشد و در خارج از شاهراهها نباید بیشتر از 5/ % باشد . این نوع سوخت با برچسب قرمز مشخص شده است .

کم بودن میزان گوگرد سوخت سبب می شود که دفعات تعویض روغن و فیلتر کمتر شود .

کار کردن در شرایط هوای سرد :

سوخت دیزل در هنگامی هوا سرد است تشکیل کریستالهای مومی شکلی را می دهد که می تواند سبب مسدود شدن فیلتر سوخت و اختلال در سوخت رسانی شود برای جلوگیری از این مشکل راه حلهای متفاوتی ارائه شده است :

بعضی ها از سوختی که به همین منظور مورد  تصفیه اضافی واقع شده است استفاده می کنند و برخی نیز اقدام به اضافه کردن افزودنی هایی به سوخت می کنند مثل اضافه کردن نفت سفید به گازوئیل برای بهتر کردن درجه ابری بودن سوخت cloud point temperatures می شود ولی سبب می شود که سوختی سبک تر با ارزش حرارتی پائین تری بوجود آید . و توان بدست آمده از موتور را کم می کند و میزان هزینه به ازای مسافت طی شده : mileage=milage را هم افزایش می دهد .

تمیز بودن سوخت :

سوخت باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلاینده ای باشد . محل نگهداری سوخت و مخزن سوخت را باید مرتب مورد بازرسی قرار داد تا عاری از قطرات آب و ذرات آلاینده و رسوبات باشد . ناپایداری سوخت سبب تشکیل لجن و لعاب varnish در مخزن سوخت می شود.

1- در صورتیکه سوخت دیزل را در سایت نگهداری می کنید نکات زیر را باید رعایت کنید :

از مخازنی فولادی گالوانیزه شده برای نگهداری سوخت و اتصالات آن استفاده نکنید چون بین سوخت و روی موجود در گالوانیزه واکنش شیمیایی صورت می گیرد و سبب مسدود شدن فیلتر ها و صدمه به موتور می شود .

2- برای جلوگیری از ورود آب و باران به داخل مخزن حتما سرپوش مطمئن برای آن در نظر بگیرید

3- اطراف مخزن و روزنه های آن را تمیز نگهدارید

4- مخزن را طوری قرار دهید که کمی به سمت عقب و محل تخلیه زیرین آن شیب داشته باشد . این کار باعث می شود که تخلیه آب و رسوبات داخل مخزن راحت تر صورت گیرد

5- با پر نگه داشتن مخزن در اکثر مواقع از تشکیل قطرات آب در داخل مخزن ممانعت به عمل آورید .

( این موضوع  مخصوصا در مناطقی مانند ماهشهر که در اواخر  تابستان و پائیز هوا غالبا شرجی است و در صورتی که فضای بالای مخزن سوخت خالی باشد امکان نفوذ بخار آب و تشکیل قطرات آب وجود دارد حائز اهمیت است )

6- همواره بعد از پر کردن مخزن سوخت  ، چند ساعتی صبر کنید تا  ذرات احتمالی موجود در آن رسوب کند بعد از این مخزن برای پر کردن باک دستگاهااستفاده کنید .

 آلودگی سوخت :

غالبا آلودگی موجود در سوخت  به هنگام جابجایی نامناسب آن اتفاق می افتد اغلب این آلاینده ها شامل : آب ، ذرات غبار و ذرات ناشی رشد میکربی(_لجن سیاه )

  Microbial growth ( black slime) می باشند ناپایداری سوخت و نگهداری آن به مدت طولانی هم می تواند سبب رسوب لعاب در مخزن شود . بهترین روش استفاده از سوخت های با کیفیت بالا و نگهداری آن رد مخازن تمیز است .

افزودنی های سوخت :

بعضی از سوخت های دیزل با مواد افزودنی همراه هستند که با نام سوخت ممتاز و نظایر آن و با قیمتی گرانتر فروخته می شوند premium diesel fuel   اساساً موتورهای دیزل نیاز چندانی به اینگونه سوخت های خاص ندارند ولی این به خواست مشتری و صلاحدید او بستگی دارد که از اینگونه سوخت ها استفاده کند یا نه ؟

افزودنی هایی که بعدا توسط مصرف کننده  به سوخت اضافه می شود :

Aftermarket supplemental  fuel  additives

 

افزودنی های مختلفی وجود دارد که بعدا توسط مصرف کننده می تواند به سوخت اضافه شود . طیف وسیعی از آنها وجود دارد و ادعا می کنند که :

*افزودنی های  ستان cetane(C16H34)  

* افزودنی هایی که باعث کاهش آلاینده ها می شوند

* پاکیزه کننده ها

* بهبود بخشنده ها به احتراق

* حذف کننده های دود

* بهبود بخشنده های سوخت در هوای سرد

 ولی باید دانست که اکثر این افزودنی ها  فقط باعث بالا رفتن هزینه می شوند و گاهی حتی به موتور دیزل هم صدمه می زنند .

 




:: برچسب‌ها: انتخاب سوخت مناسب برای موتورهای دیزل
ن : ع غ
ت : ۱۳٩٠/٦/٢۸
نظرات ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.